De legende evolueert

De naam ‘Thruxton’ is een internationaal erkende iconische naam, die stamt van ongekend succes in de legendarische Thruxton 500 race en in de Isle of Man TT. Thruxton spreekt nog altijd tot de verbeelding bij een hele generatie enthousiaste liefhebbers van caféracers.

De nieuwe Thruxton RS is ontworpen en ontwikkeld om de legende nog verder te laten evolueren. Dit model combineert het originele caféracer-design DNA en met moderne mogelijkheden. De prestaties zijn naar een hoger niveau getild dankzij een krachtig motorblok met meer vermogen, een nog caféracer-waardiger rijkarakter en een nog meer eigentijdse styling, afwerking en details.

Alle kenmerken, features en kwaliteit van de beroemde Thruxton R

  • Mooi ontwerp met iconisch caféracer-DNA en tijdloos silhouet.
  • Uitgebreide specificaties met een toonaangevend frame en topspecificatie vering, remmen, banden en technologie set-up.
  • Hoogwaardige afwerking en detaillering.

Nog betere prestaties

  • Update van 1200cc high power blok voor Thruxton RS.
  • Vermogenstoename van 8 pk naar een maximum van 105 pk en ook meer vermogen over het gehele toerentalbereik.
  • 112 Nm piekkoppel dat 700 tpm lager in het toerentalbereik wordt geleverd.
  • Snellere gasreactie en karaktervolle motordraai-eigenschappen door 20% lagere massatraagheid.
  • Hoger toerental, rode gebied ligt nu 500 tpm hoger dan bij Thruxton R.
  • Verbeterde rijmodi.

Nog wendbaarder en intuïtiever

  • 6 kg lichter dan zijn voorganger
  • Topspecificatie Brembo M50 radiale Brembo M50 Monobloc remklauwen
  • Nieuwe Metzeler Racetec RR banden
  • Hoogwaardige standaarduitrusting van de Thruxton R, inclusief:

– Dubbele 320 mm zwevende Brembo remschijven voor & Brembo hoofdremcilinder

– Van racerij stammende, instelbare Showa upside down-voorvork met 43 mm vorkpoten

– Volledig instelbare Öhlins dubbele veerdempers achter

– ABS & schakelbare tractiecontrole

– Led-dagrijverlichting en -koplamp & led-richtingaanwijzers (marktafhankelijk)

– USB-aansluiting onder zadel

– Startonderbreker

Modernere en eigentijdse styling

  • Nieuwe overwegend zwarte kleurstelling, detaillering en afwerking, waaronder:

– Zwart geanodiseerde wielen en motorcovers

– Öhlins RSU met zwarte veren

  • Nieuwe premium two-tone lakoptie

Gebouwd om te personaliseren

  • 80 accessoires, waaronder nieuwe Arrow-uitlaatdempers van geborsteld roestvrijstaal, met carbon eindkappen en caféracer-fairings.
  • “Track Racer” inspiratie kit.

Hoger vermogen – sterker Thruxton RS-blok

De nieuwe Thruxton RS levert 8 pk meer vermogen dan zijn voorganger Thruxton R dankzij een serie technische upgrades. Dat zijn onder meer hoge compressiezuigers, herziene inlaat- en uitlaatpoorten en nokprofielen, een secundair luchtsysteem en een hele reeks lichtere motoronderdelen, zoals:

– Krukas met verlaagde massatraagheid

– Koppeling

– Balansassen

– Dynamo met magneten van licht materiaal

– Magnesium kleppendeksel

– Dunwandige engine covers

Samen met het hogere vermogen levert de Thruxton RS ook een hoger koppel, bij een lager toerental en over het gehele toerentalbereik, met een piek van 112 Nm bij 4.850 tpm, 700 tpm lager dan bij de Thruxton R.

Samen zorgen al deze upgrades voor een 20% lagere massatraagheid. Het resulteert in een responsief en karaktervol Thruxton RS-blok, dat gretig hoge toerentallen bereikt tot aan het rode gebied dat 500 tpm hoger begint dan bij de Thruxton R.

De kenmerkende dubbele ‘upswept’ uitlaatdempers van de Thruxton RS zijn voorzien van een nieuwe katalysator voor de Euro 5-emissienorm. Dat resulteert in een lagere uitstoot, zonder dat echter het onmiskenbare geluid van een British Racing Twin verloren gaat. Het geluid is zelfs nog rijker met een rauwe ondertoon die past bij de legendarische naam van deze motorfiets.

Het stijlvolle uiterlijk beperkt de visuele impact van de vloeistofkoeling. De componenten hiervan zijn zorgvuldig geïntegreerd in de vormgeving. Door de Euro 5-homologatie biedt de Thruxton RS niet alleen een lagere uitstoot maar ook een verbeterde brandstofefficiëntie. In combinatie met de grote onderhoudsinterval van 16.000 km pakken de totale gebruikskosten gunstig uit.

Hoogwaardige en moderne rijdersassistentie

De nieuwe Thruxton RS biedt een compleet pakket aan rijdersgerichte technologie voor maximale controle en veiligheid. De systemen geven de rijder meer vertrouwen en grijpen indien nodig uiterst subtiel in om de stijl en het karakter van een originele caféracer te behouden.

Note van de redactie:

De Thruxton RS is uiteraard ook te verzekeren via Triumph Insurance, doe snel een premieberekening!

Specificaties

 NEW 2020 THRUXTON RS
Engine TypeLiquid cooled, 8 valve, SOHC, 270° crank angle parallel twin
Capacity1200cc
Bore/Stroke97.6 x 80 mm
Compression Ratio12.066:1
Maximum Power105 PS/103 bhp (77 kW) @ 7,500 rpm
Maximum Torque112 Nm @ 4,250 rpm
Fuel systemMultipoint sequential electronic fuel injection
ExhaustBrushed 2 into 2 exhaust system with twin silencers
Final driveO-ring chain
ClutchWet, multi-plate assist clutch
Gearbox6-speed
FrameTubular steel, cradle
SwingarmTwin-sided, aluminium – Clear anodized
Front Wheel32-spoke 17 x 3.5 in, aluminium rims
Rear Wheel32-spoke 17 x 5 in, aluminium rims
Front Tyre120/70 ZR17
Rear Tyre160/60 ZR17
Front SuspensionShowa 43 mm USD big piston forks, fully adjustable 120 mm travel
Rear SuspensionFully adjustable Öhlins twin shocks with Piggyback reservoir, 120 mm rear wheel travel
Front BrakeTwin 310 mm Brembo floating discs, Brembo M50 4-piston radial monobloc calipers, ABS
Rear BrakeSingle 220 mm disc, Nissin 2-piston floating caliper, ABS
Width (Handlebars)745 mm
Height Without Mirrors1,030 mm
Seat Height810 mm
Wheelbase1,415 mm
Rake22.8º
Trail92 mm
Dry Weight197 kg
Fuel Tank Capacity14.5 L
Fuel Consumption4.9 l/100 km (58 MPG)
CO2 Emissions114 g/km