De Speed Triple 1200 RS is in alle opzichten nieuw en is speciaal ontworpen om een absolute revolutie teweeg te brengen op het gebied van Speed Triple-vermogen, prestaties, rijeigenschappen en technologie voor de ultieme performance naked sports ride.
Een revolutie in Speed Triple power en prestaties
- De krachtigste en snelst accelererende Speed Triple ooit
- Volledig nieuwe 1160 cc-driecilinder
- 180 pk piekvermogen: +30 pk
- 125 Nm piekkoppel: + 8 Nm
- 650rpm hoger toerental, 12% minder massatraagheid van het motorblok
- Geheel nieuwe vrij-ademende in- en uitlaatkanalen, met een ongelooflijk geluid
Een revolutie in Speed Triple wendbaarheid, handling en precisie
- Volledig nieuw chassis met centraal zwaartepunt
- De meest wendbare, precieze en dynamische Speed Triple ooit
- 10 kg lichter, met slechts 198 kg (afgetankt)
- Een volledig nieuw gewichtgecentraliseerd chasis
- Smaller, met een meer dominante en doelgerichte rijpositie
- Inclusief circuit specificaties:
o Prestatiegerichte, volledig instelbare Öhlins-vering
o Metzeler RACETEC™ RR banden
o Brembo Stylema® remmen
Een revolutie in Speed Triple technologie
- De slimste, scherpste en technologisch meest geavanceerde Speed Triple ooit
- Geoptimaliseerde bochten ABS en schakelbare geoptimaliseerde bochten traction control (met IMU)
- Volledig nieuw 5″ TFT display
- Vijf rijmodi, waaronder een verbeterde Track-modus.
- Nieuwe Triumph Shift Assist up en down quickshifter
- Nieuwe, opvallende, volledig LED-verlichting
- Nieuw volledig sleutelloos systeem.
- My Triumph Connectivity System standaard gemonteerd
Een revolutie in Speed Triple attitude en stijl
- Volledig nieuwe gespierde en overweldigende houding en aanwezigheid
- Zuiverdere, schonere en scherpere lijnen
- Onmiskenbaar gefocust Speed Triple design DNA
- Opvallend en herkenbaar nieuw design van de dynamische koplamp en achterlicht
DE MEEST KRACHTIGE, MET DE HET MEESTE KOPPEL EN SNELST ACCELERERENDE SPEED TRIPLE OOIT.
Met een geheel nieuwe 1160 cc-driecilinder met meer vermogen, ontwikkeld met inzicht uit ons Moto2™-raceprogramma, levert de nieuwe Speed Triple 1200 RS 180 pk-piekvermogen bij 10.750 tpm en 125 Nm-piekkoppel bij 9.000 tpm, wat een ongelofelijk opwindende rit oplevert. Hij reageert ook sneller, heeft een 650 tpm hoger toerental en is voorzien van nieuwe, vrij ademende in- en uitlaatkanelen voor een geluid om kippenvel van te krijgen.
Compleet nieuw blok
De aandrijving is volledig opnieuw ontworpen, waarbij elk afzonderlijk element is ontworpen voor betere prestaties en minder massa, waardoor het nieuwe blok aanzienlijk lichter is geworden (- 7 kg). Hij is compacter dan de vorige Speed Triple-aandrijving, ondanks het grotere vermogen, waardoor het nieuwe model de perfecte balans tussen agressie, prestaties en controle heeft.
Significant meer vermogen en koppel
Het blok levert beduidend meer vermogen en koppel dan de vorige generatie – waardoor dit de krachtigste en meest koppelrijke Speed Triple ooit is – met fantastische prestaties en karakter over het hele toerengebied en die de gekenmerkende gelijkmatige koppelcurve van een driecilinder naar een heel nieuw niveau heeft gebracht.
De motor levert zinderende nieuwe prestaties, met 30 pk meer vermogen en een piek van 180 pk bij 10.750 tpm. Hij accelereert sneller, waarbij de rode lijn nu met 650 tpm is verhoogd tot 11.150 tpm en behoudt het ongelooflijke koppel en karakter in het lage en middengebied, waar de Speed Triple bekend om staat, met 125Nm koppel bij 9.000tpm, 8Nm meer dan het vorige model.
Ongelofelijke vermogen-gewichtsverhouding
De waanzinnige prestaties van het nieuwe 3-cilinder blok, gecombineerd met het gereduceerde gewicht van de compleet nieuwe Speed Triple 1200 RS, levert de hoogste vermogen/gewichtsverhouding op in de geschiedenis van de Speed Triple, meer dan 25% hoger dan de vorige generatie en bijna een verdubbeling van de oorspronkelijke Speed Triple uit 1994.
De best klinkende Speed Triple ooit geproduceerd
Dankzij de geheel nieuwe vrij-ademende in- en uitlaatkanalen is de nieuwe Speed Triple 1200 RS ook de best klinkende Speed Triple ooit, met een instinktief inlaatgebrul en een karakteristieke driecilinder huil.
Dankzij 12% minder massatraagheid in de aandrijflijn pakt de motor ook sneller op, voelt hij scherper aan en klinkt hij nog scherper.
Geoptimaliseerde koppeling en versnellingsbak
Er is een nieuwe lichtgewicht slip en assist koppeling die gebruik maakt van state-of-the-art wrijvingscompound om het aantal koppelingsplaten te verminderen, de massa te minimaliseren en het gevoel van de koppeling te verbeteren, terwijl de controle tijdens het terugschakelen met hoge snelheid wordt gemaximaliseerd.
In combinatie met een volledig nieuwe, en meer compacte, gestapelde 6-versnellingsbak gaat het schakelen aanzienlijk soepeler dan bij de vorige generatie, met een geoptimaliseerde verhouding.
De prestaties worden verder verbeterd door het nieuwe ontstekingssysteem, met bougies met dubbele ontsteker voor meer duurzaamheid bij hoge toerentallen en door een gereduceerd gewicht van het koelsysteem, netjes verpakt met een geïntegreerde warmtewisselaar voor het oliecircuit.
DE MEEST WENDBARE, PRECIEZE, DYNAMISCHE EN RESPONSIEVE SPEED TRIPLE OOIT.
De nieuwe Speed Triple 1200 RS is 10 kg lichter en heeft een geheel nieuw lichtgewicht chassis, een geheel nieuwe ergonomie voor de rijder en een meer dominante en doelgerichte rijpositie en is een revolutie op het gebied van handling. De eersteklas uitrusting voor het circuit omvat nieuwe Brembo Stylema® remmen, Metzeler RACETEC™ RR-banden en op prestaties afgestemde Öhlins-vering.
Al deze verbeteringen zorgen samen voor een nieuwe Speed Triple 1200 RS die zo wendbaar en dynamisch aanvoelt als een Street Triple RS.
Compleet nieuw lichtgewicht chassis
Het geheel nieuwe chassis is van de grond af aan ontworpen om de lichtste en beste rijeigenschappen van de Speed Triple ooit te leveren, met een nog wendbaarder, preciezer en dynamischer rijgedrag, in een strakker, meer gespierd en massacentrisch pakket.
Met een afgetankt gewicht van slechts 198 kg is de nieuwe motorfiets een ongelooflijke 10 kg lichter dan de vorige generatie. Hij heeft een 17% lichter gegoten aluminium frame met een gewichtsverdeling die verder naar voren en lager ligt.
Dominante en doelgerichte rijpositie
De nieuwe Speed Triple 1200 RS heeft een 13 mm breder stuur, wat een meer dominante en doelgerichte rijpositie oplevert, wat zorgt voor een beter gevoel en een betere controle voor een meer voorspelbare rit. Verbeteringen in de ergonomie van de motor en de rijpositie worden bereikt door de nieuwe voetsteunpositie, die iets naar binnen is verplaatst ten opzichte van het model van de vorige generatie, waardoor een meer bodemvrijheid wordt verkregen zonder dat de beenruimte in het gedrang komt.
Er zijn ook aanzienlijke verbeteringen aangebracht in het profiel en de constructie van het zadel, dat nu comfortabeler is, terwijl de rijder een meer natuurlijke ingeklemde positie kan innemen om geconcentreerd te kunnen rijden. De zithoogte is een comfortabele 830 mm.
Volledig instelbare premium Öhlins vering
De nieuwe Speed Triple 1200 RS draagt bij aan de revolutie op het gebied van rijgedrag en is standaard voorzien van hoogwaardige circuit specificaties
De volledig instelbare voor en achter Öhlins-vering is afgestemd op de optimale balans tussen prestaties, comfort en controle.
Aan de voorzijde heeft de Speed Triple 1200 RS een Öhlins NIX30 upside down vork, instelbare voorspanning, rebound en ingaande demping, terwijl de rijder aan de achterzijde kan profiteren van de Öhlins TTX36 twin tube monoshock, ook met instelbare voorspanning, rebound en ingaande demping.
Het gehele veringspakket is afgestemd op het lagere gewicht, het hogere vermogen en koppel van de motorfiets, de nieuwe geometrie en is ontwikkeld om zich net zo thuis te voelen op het circuit als op de weg.
Vorkbeschermers zijn verkrijgbaar als accessoire.
High performance Brembo remmen
Ongelofelijke remkracht door de nieuw Brembo remmen aan zowel de voor- als de achterzijde.
Aan de voorzijde zorgen de nieuwe, krachtige dubbele Brembo Stylema® radiale monoblok voorremklauwen met lichtere 320mm-schijven voor een remkracht die klaar is voor het circuit. Aan de achterzijde zorgt een enkele Brembo tweezuigerige-achterremklauw ervoor dat de rijder de remkracht in balans kan brengen en de algehele controle over de motorfiets zowel op de weg als op het circuit kan verbeteren.
Er is een verstelbare Brembo MCS-remhendel beschikbaar om het comfort en de controle van de rijder verder te verbeteren.
Uitzonderlijke grip
De standaardbanden die op de nieuwe Speed Triple 1200 RS worden gemonteerd, zijn de high-performance Metzeler Racetec RR. De banden met de hoogste specificaties die zijn goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg en die optimale prestaties kunnen leveren, zowel op de weg als op het circuit.
Bovendien kan de Pirelli Diablo Supercorsa SC2-band op de nieuwe Speed Triple 1200 RS worden gemonteerd als een vanuit de fabriek goedgekeurde circuitoptie.
DE SLIMSTE, SCHERPSTE EN TECHNOLOGISCHE MEEST GEAVANCEERDE SPEED TRIPLE OOIT.
De nieuwe 1200 RS is uitgerust met een stapsgewijze verandering in de Speed Triple-technologie, waaronder geheel nieuw 5″ TFT-display, een nieuwe Triumph Shift Assist met up- and-down quickshifter, geoptimaliseerd bochten ABS , schakelbare geoptimaliseerde bochten traction control (met IMU), 5 rijmodi – waaronder de Track-modus, nieuwe kenmerkende volledige LED-verlichting, volledig sleutelloos systeem en het My Triumph Connectivity System, dat standaard is gemonteerd.
Volledig nieuw 5″ TFT-display
De nieuwe Speed Triple 1200 RS is voorzien van een gloednieuwe 5″ TFT-display.
Zowel het TFT-scherm zelf als de gebruikersinterface zijn volledig nieuw, ontworpen om de rijder de mogelijkheid te bieden meer afstelling op de weg toe te passen in vergelijking met de vorige generatie, zoals de mogelijkheid om de instellingen van de traction control te wijzigen tijdens het rijden.
De belangrijkste informatie is duidelijk beschikbaar voor de rijder, die dankzij het nieuwe TFT-display en de nieuwe configuratie direct zijn snelheid, versnelling en toerenteller kan zien, waarbij ruimte wordt gecreëerd voor eventuele aanvullende informatie of menu’s door de toerenteller naar wens opzij te schuiven.
De lay-out van het TFT-scherm is aanpasbaar met twee verschillende thema’s, die het kleurenschema van het display verandert. Het nieuwe optisch gebonden 5-inch scherm garandeert minder reflectie en verbetert dus de beeldhelderheid in elke lichtconditie.
Een rondetimer is ook inbegrepen voor gebruik op het circuit.
My Triumph Connectivity System standaard gemonteerd
De gebruikersinterface van de nieuwe Speed Triple 1200 RS is verder verbeterd door het My Triumph Connectivity systeem, dat standaard is gemonteerd.
Speed Triple eigenaren hebben nu toegang tot turn-by-turn navigatie via de gratis My Triumph-app, GoPro-bediening, telefoon- en muziekbediening. De rijder kan dit alles bedienen via de schakelkubus en heeft toegang tot alle gerelateerde informatie via het TFT-scherm.
Verbeterde nieuwe Triumph Shift Assist
De technologische revolutie van de nieuwe Speed Triple 1200 RS omvat een aanzienlijke verbetering van de standaard ritverbeterende functies, standaard gemonteerd.
Een nieuwe Triumph Shift Assist up and down quickshifter maakt deel uit van de standaarduitrusting.
Deze is ideaal voor pittig rijden en gebruik op het circuit en maakt het mogelijk om zonder koppeling op en neer te schakelen, terwijl de gasklepstand behouden blijft, wat zorgt voor soepel, moeiteloos en verfijnd schakelen tijdens het accelereren of vertragen, dankzij de nieuwe variabele positiesensor, die zorgt voor een geoptimaliseerde schakelpositie.
Geoptimaliseerde bochten ABS
Het nieuwe geotimaliseerde bochten ABS-systeem vormt een extra vertrouwenwekkend hulpmiddel voor de rijder van de nieuwe Speed Triple 1200 RS. De nieuwe Continental MIB-EVO ABS-module, met een geïntegreerde 6-assige IMU en een meer verfijnde ABS-regeling, bewaakt continu de rol-, hellings- en axiale versnelling, om de hellingshoek te berekenen en de optimale remkracht voor elke situatie te garanderen.
Het systeem is instelbaar via het TFT-display en het linker schakelaarblok en biedt twee instelbare interventieniveaus, “Road” en “Track”. De “Track” instellingen zijn zo afgesteld dat ze niet storend zijn en vrijwel niet waarneembaar zijn tijdens het rijden op een circuit. De ABS-instellingen zijn gekoppeld aan de rijmodi, maar kunnen ook onafhankelijk van elkaar worden geselecteerd als de rijder daarvoor kiest.
Het nieuwe gekoppelde remsysteem verbetert de remafstand en de stabiliteit bij hard remmen.
Schakelbare, geoptimaliseerde bochten traction control
De nieuwe geoptimaliseerde bochten traction control van de Speed Triple 1200 RS, die eveneens door de IMU wordt gefaciliteerd, zorgt voor een optimale slip en koppelregeling bij elke hellingshoek, waardoor de acceleratie en de controle in zowel rechte lijnen als bij het nemen van bochten wordt verbeterd.
Er is keuze uit 4 interventieniveaus (“Rain”, “Road”, “Sport” en “Track”), plus de mogelijkheid om de traction control volledig uit te schakelen. Ook hier is de instelling “Track” ontwikkeld om de vooruitgang naar voren te maximaliseren en de waargenomen interventie bij hard rijden tot een minimum te beperken. De instellingen van de traction control zijn gekoppeld aan de rijmodi, maar kunnen ook onafhankelijk van elkaar worden aangepast.
Verbeterde voorwiel lift control
De verbeterde voorwiel lift control is ontworpen om de rijder meer controle te geven over de nieuwe 1160 cc-driecilinder, zonder dat hij zich geintimideerd voelt en heeft geavanceerde nieuwe algoritmen die de signalen van de IMU continu in de gaten houden om te zorgen voor een soepelere besturing en snellere voortgang. De instellingen zijn gekoppeld aan en geoptimaliseerd voor elke traction control, waardoor het interventieniveau kan worden aangepast aan de omstandigheden en rijstijl.
5 instelbare rijmodi, met verbeterde “Track”-modus
De nieuwe Speed Triple 1200 RS beschikt over 5 verschillende rijmodi: Rain, Road, Sport, Track en Rider. Elke rijmodus past het gedrag van de motor aan het beoogde gebruik aan. Dankzij het ride-by-wire-gasklepsysteem wordt de gasrespons aangepast aan de geselecteerde rijmodus, evenals de traction control en ABS-instellingen.
De nieuwe verbeterde “Track”-modus is speciaal ontworpen om zo weinig mogelijk op te vallen bij het rijden op het circuit, terwijl het toch de zekerheid biedt dat de elektronische systemen er zijn om te helpen in onverwachte situaties.
In natte omstandigheden kan de rijder de “Rain”-modus selecteren, waardoor het vermogen tot 100 pk wordt verlaagd en de andere veiligheidsvoorzieningen beter kunnen worden ingeschakeld.
De instellingen voor de rijmodus zijn tijdens het rijden gemakkelijk toegankelijk via de bedieningsknoppen.
Onderscheidende nieuwe volledig led-verlichting
De veiligheid is verder verbeterd dankzij het prachtige nieuwe agressieve lichtsysteem op de nieuwe Speed Triple 1200 RS, dat nieuwe LED-koplampen bevat met kenmerkende nieuwe dagrijverlichting (marktspecifiek), die nu helderder en witter zijn voor een betere zichtbaarheid op de weg.
De aantrekkelijke nieuwe achterverlichting is net zo opvallend en is volledig opnieuw ontworpen met een uniek kenmerkend LED-design, dat een compacter silhouet aan de achterzijde oplevert.
Zelfuitschakelende richtingaanwijzers zijn standaard ingebouwd.
Nieuw volledig sleutelloos systeem
De nieuwe Speed Triple 1200 RS is voor het eerst op een Triumph uitgerust met een volledig sleutelloos systeem, inclusief sleutelloos contactslot en stuurslot, en een nieuwe sleutelloze tankdop.
Voor meer veiligheid kan het sleutelloze systeem desgewenst worden uitgeschakeld met een simpele druk op de knop op de sleutelhanger.
Standaard uitgerust met cruisecontrol
Door middel van de schakelaars kan de rijder de volledig instelbare cruisecontrol, die standaard is gemonteerd, activeren voor een betere rijervaring op de lange afstand.
Verbeterde switchcube verlichting
Om de rijhulpfeatures compleet te maken, hebben de unieke in segment verlichte schakelaars nu een nieuwe, meer doordringende amberkleurige gloed door LED’s in de schakelaars, waardoor ze makkelijker af te lezen zijn.
Voor extra comfort en gemak voor de rijder zijn netjes geïntegreerde, intern bedrade verwarmde handgrepen en een bandenspanningscontrolesysteem als accessoire verkrijgbaar.
Lichtgewicht nieuwe lithium-ionen accu
Standaard is een lithium-ion accu gemonteerd, die 60% lichter is dan de equivalente loodzuur accu, waardoor het totale gewicht met 2,3 kg afneemt.
Er is een nieuwe accessoire-acculader beschikbaar, die geschikt is voor zowel lithium-ion- als conventionele loodzuuraccu’s.
VOLLEDIG NIEUWE GESPIERDE EN AGGRESIEVE HOUDING EN AANWEZIGHEID
De nieuwe Speed Triple 1200 RS is de nieuwe definitie van een pure agressieve houding en stijl, met een gespierd uiterlijk, aanwezigheid en zuivere, schonere en scherpere lijnen. Deze nieuwe generatie bevat al het iconische Speed Triple-design DNA, geboren uit de categorie die het origineel van 1994 creëerde en zet de maatstaf voor een gerichte Speed Triple-houding en stijl.
Compacte nieuw bodywork
Het compacte nieuwe premium bodywork wordt gevormd door nieuw ontworpen elementen zoals een koolstofvezel-voorspatbord, een bellypan in de kleur van de motor en een seatcowl met een verwisselbaar achterzadel en een nieuwe compacte tail unit
Onderscheidende nieuwe lichtgewicht wielen
De agressieve uitstraling van de nieuwe Speed Triple 1200 RS wordt versterkt door de nieuwe 17-inch lichtgewicht gegoten aluminium, zwart gelakte V-spaakwielen.
Twee opvallende nieuwe Speed Triple kleuren
De nieuwe Speed Triple-klant kan kiezen uit twee gedurfde nieuwe kleuren: Sapphire Black, met rood- en zilverkleurige graphics, of Matt Silver Ice, met zwarte, zilveren en gele graphics.
Triumph’s kenmerkende aandacht voor detail
Op de nieuwe Speed Triple is een groot aantal eersteklas afwerkingen te bewonderen, waaronder nieuwe RS-graphics en een stuurklem met logo en net als bij alle Triumph’s leidde de ongelooflijke aandacht voor details ertoe dat alle kabels en slangen aan het zicht werden onttrokken.
Nieuwe accessoires
Speed Triple 1200 RS eigenaren kunnen hun motorfiets personaliseren door te kiezen uit een reeks van 35 accessoires, met opties om de stijl en detaillering, technologie, bagage, bescherming en het onderhoud te verbeteren.
Om de stijl en detaillering van de motor te personaliseren, kan de rijder kiezen voor een carrosseriekleurig flyscreen, getint flyscreen, machinaal bewerkte spiegels aan het uiteinde van het stuur, machinaal bewerkte reservoirs voor de voor- en achterrem, machinaal bewerkte aluminium achteras finisher en nog veel meer.
De technologie kan nog verder worden verbeterd dankzij de beschikbare accessoires: scrollende LED-indicatoren en een bandenspanningscontrolesysteem zijn slechts twee voorbeelden van de mogelijkheden die beschikbaar zijn via de accessoirelijst. Het Triumph Protect+ alarm en Triumph Track+ tracker met 24/7-bewaking is ook beschikbaar voor extra gemoedsrust. (afhankelijk van beschikbaarheid per markt).
Voor de nieuwe Speed Triple is ook bagage als accessoire beschikbaar, met bijpassende waterbestendige tank- en achtertassen die voorzien zijn van een snelwisselsysteem.
Bezitters van de Speed Triple kunnen hun motorfiets verder beschermen met framebeschermers, vorkbeschermers,tankpad en ook wanneer deze geparkeerd staat met een all-weather-cover en een acculader.
Prijs, service en garantie
De nieuwe Speed Triple 1200 RS zal in Belgie verkrijgbaar zijn vanaf € 17.800 ,- en in Nederland vanaf € 20.250,-.
De totale eigendomskosten worden verlaagd, dankzij het hoge onderhoudsinterval van 16.000 km en de garantie van 2 jaar met een onbeperkt aantal kilometers.
De nieuwe Speed Triple 1200 RS is vanaf eind maart verkrijgbaar.
Note van de redactie: Op zoek naar een nieuwe Triumph Speed Triple 1200 RS? Dan heeft u natuurlijk een goede verzekering nodig! Triumph verzekeren doet u natuurlijk bij de officiële Triumph Insurance! Bereken snel uw premie via deze link.