Aanzienlijk lichter en veel krachtiger, met toonaangevende rijeigenschappen en specificaties, plus al Triumphs nieuwe T-plane triple prestatievoordeel, is de geheel nieuwe Tiger 1200 ontworpen om ’s werelds meest capabele, wendbare en wendbare Adventure-motorfiets met grote cilinderinhoud te zijn.

Met een transformatie in capaciteiten en prestaties op het asfalt, en de meest dynamische en opwindende ervaring in het terrein, brengt de nieuwe generatie het beste van alle werelden met een geheel nieuwe Tiger line-up, inclusief voor het eerst twee geheel nieuwe Tiger Explorer-opties met 30-litertank.

Volledig nieuwe Tiger 1200-familie

  • Tiger 1200 GT-familie; op maat gemaakt voor de perfecte, op de weg gerichte, avontuurlijke rit,
    met 19″ wielen voor en 18″ wielen achter van gegoten aluminium
  • Tiger 1200 GT (20 liter tank)
  • Tiger 1200 GT Pro (20 liter tank)
  • Tiger 1200 GT Explorer (30 liter tank)
  • Tiger 1200 Rally familie; op maat gemaakt voor het perfecte all-terrain avontuur, met 21″ voor en 18″ achter tubeless spaakwielen
  • Tiger 1200 Rally Pro (20 liter tank)
  • Tiger 1200 Rally Explorer (30 liter tank)
    Transformatie in gewicht, capaciteiten en specificaties

Aanzienlijk lichter

  • Meer dan 25 kg lichter dan de vorige generatie
  • Tot 17 kg lichter dan de dichtstbijzijnde concurrentie met cardanaandrijving
    (gebaseerd op een vergelijkbare specificatie van motorfiets)

Nieuwe specifieke wielmaten voor meer vermogen op maat van de rit
– 21″ voor / 18″ achter tubeless spaakset-up voor off-road suprematie
(Rally Pro & Rally Explorer)
– 19″ voor / 18″ achter gegoten aluminium set-up voor dynamische rijcapaciteiten op de weg (GT, GT Pro & GT Explorer)

Nieuwe brandstoftankinhoud
– 20 liter (GT, GT Pro & Rally Pro)
– 30 liter (GT Explorer & Rally Explorer)

Volledig nieuw lichtgewicht chassis en toonaangevende uitrustingsspecificaties
Nieuw lichtgewicht frame met vastgeschroefd aluminium achterste subframe en duohangers
– Nieuwe lichtere en sterkere ’tri-link’ achterbrug
– Nieuwe toonaangevende Brembo Stylema® monobloc-remmen
plus geoptimaliseerd ABS in bochten met IMU
– Geavanceerde Showa semi-actieve vering, afgestemd op maximale weg- en offroadcapaciteiten
– Slankere taille en een compacter ontwerp
– Nieuwe rijderergonomie ontworpen voor een comfortabele en stabiele rit
Verstelbare zithoogte, die nog verder kan worden verlaagd met een optioneel laag zadel
– Geheel nieuwe T-plane driecilindermotor

Nieuwe triple-motor van 1160 cc, ontworpen om een nieuwe standaard te zetten voor motorkarakter
Meer vermogen met 150 pk bij 9.000 t/min en meer koppel met 130 Nm bij 7.000 t/min.
9 pk meer dan de vorige generatie, en 14 pk meer dan de naaste concurrentie met cardanaandrijving
Unieke T-plane triple crank met ongelijke ontstekingsvolgorde
Verbeterde trekkracht en reactievermogen bij lage toerentallen
Meer opwindende en boeiende mid-range naar top-end respons en gevoel
Verbeterde acceleratie
Karakteristiekere en meer onderscheidende soundtrack
Nieuwe lichtgewicht onderhoudsarme cardanaandrijving
Volledig nieuw uitgebreid technologiepakket

Compleet nieuw Triumph Blind Spot Radar Systeem, ontwikkeld in samenwerking met Continental (alleen GT Explorer en Rally Explorer)
Volledig nieuwe semi-actieve ophanging van Showa voor dynamische controle van de rijder

Geheel nieuw 7″ TFT-instrumentarium met geïntegreerd My Triumph-connectiviteitssysteem
Geoptimaliseerde tractieregeling in bochten met IMU
Tot zes rijmodi
Volledig nieuw sleutelloos systeem, inclusief contactslot, stuurslot en tankdop
Volledig nieuwe LED-verlichting met DRL, plus adaptieve bochtverlichting (niet beschikbaar op GT)
Triumph schakelhulp (standaard op alle modellen behalve GT)
Verwarmde handvatten en zittingen (verwarmde zittingen alleen standaard op GT Explorer en Rally Explorer)
Bandenspanningscontrolesysteem (alleen standaard op GT Explorer en Rally Explorer)
Hill Hold (niet beschikbaar op GT)
Nieuwe kenmerkende en doelgerichte stijl, evenwicht en houding

Meer dominante, op avontuur gerichte houding en poise met nieuw koetswerk,
nieuw dubbel radiatorontwerp en minimale nieuwe demper
Nieuwe rijderergonomie met aangepaste stuur- en voetsteunposities
Volledig nieuw kuipwerk
Hoogwaardige detaillering en afwerking
Nieuwe kleurenschema’s en graphics voor elke familie
Speciale Tiger 1200-accessoirelijn

50+ originele Triumph-accessoires voor capaciteiten, comfort, stijl, technologie en bescherming
Volledige bagagesystemen – alle harde bagage ontwikkeld in samenwerking met Givi
Nieuwe Trekker-koffers – voorgevormde bagage, opening aan zijkant/hoek
Nieuwe Trekker-toptas van 52 liter met dubbele helm en beklede passagiersrugleuning
Nieuwe Expedition koffers – aluminium bagage, top opening
Nieuwe 42 liter Expedition topkoffer met tweedelige rugleuning voor de passagier
Uitgebreide reeks beschermende producten
Precisie ontworpen buisvormige roestvrijstalen motor- en tankbescherming
Verwarmde zitopties
Opties voor berijder, passagier, standaardhoogte en laag zadel
Nieuw Triumph Sena Bluetooth-communicatiesysteem
Speciaal nieuw partnerschap met het toonaangevende merk op het gebied van motorcommunicatie, Triumph Sena headset met een nieuw Harman Kardon geluidssysteem
Prijs, service en beschikbaarheid

Drie jaar garantie met onbeperkt aantal kilometers, met de optie tot verlenging
Hoge onderhoudsintervallen: 16.000 km / 12 maanden

Concurrerend geprijsd, vanaf 14.600 pond voor de Tiger 1200 GT
Leverbaar bij dealers vanaf voorjaar 2022

HET BESTE VAN ALLE WERELDEN

Als resultaat van een van de meest ambitieuze projecten in de geschiedenis van Triumph, vertegenwoordigt de volledig nieuwe Tiger 1200 line-up een transformatie in gewicht, prestaties en capaciteiten, allemaal gericht op het leveren van alle voordelen die een berijder zoekt in zijn adventure motorfiets.

Voortbouwend op de sterke punten van de vorige generatie, zoals de praktische cardanaandrijving en het grote comfort over lange afstanden, plus het drievoudige motorplatform dat zo goed bij toertochten past, introduceert de nieuwe Tiger line-up een nieuwe generatie T-plane drievoudige motor, lichtgewicht chassis en geavanceerde technologie – alles gericht op het leveren van de meest wendbare en capabele Adventure-motorfiets met grote cilinderinhoud die u kunt kopen.
die u kunt kopen.

GLOEDNIEUWE TIGER 1200-FAMILIE
Met geheel nieuwe namen die de nieuwe capaciteiten weerspiegelen, is elk Tiger 1200-model nu meer op maat gemaakt en toegespitst op de avonturen die verschillende motorrijders willen beleven.

De nieuwe, op de weg gerichte GT en de GT Pro met hogere specificaties worden geleverd met gegoten wielen, 19″ voor en 18″ achter, plus de geheel nieuwe semi-actieve vering van Showa, afgestemd op het ultieme op de weg gerichte avontuurlijke rijgedrag.

De nieuwe Rally Pro heeft voor het eerst een speciale set tubeless spaakwielen van 21″ voor en 18″ achter, plus de nieuwe semi-actieve vering van Showa met een nog langere veerweg, die is afgestemd op het ultieme rijden op alle terreinen, zowel off-road als on-road.

Ter completering van de nieuwe line-up van 5 motorfietsen introduceert Triumph voor het eerst twee nieuwe 30-liter tank Tijgers, met de nieuwe Rally Explorer en de GT Explorer – de enige adventure motorfiets in zijn klasse met een gegoten wiel en een 30-liter tank. Beide motoren zijn uitgerust met het nieuwe Triumph Blind Spot Radar-systeem en zijn gebouwd om comfortabel en in stijl de wereld rond te reizen, met het hoogste specificatieniveau en de grootste capaciteiten ooit.

GLOEDNIEUWE T-PLANE TRIPLE MOTOR
Ontworpen om alle voordelen te bieden die de Triumph Tiger 900 zo succesvol hebben gemaakt in de middelzware categorie, brengt de nieuwe T-plane triple crank het beste van twee werelden, met de lage trekkracht van een twin aan de onderkant, waardoor hij geweldig is in het terrein, gecombineerd met de prestatievoordelen van een triple aan de bovenkant, waardoor de Tiger nog beter is op de weg, waar motorrijders het grootste deel van hun tijd doorbrengen. Technisch gezien geeft de T-plane krukas de nieuwe Tiger 1200 motor ontstekingspulsen op 180, 270 en 270 graden, wat resulteert in één korte speling en twee lange spelingen tussen de ontstekingen, wat zorgt voor een verbeterd karakter en een grotere trekkracht bij lage toerentallen.

De nieuwe 1160 cc motor zorgt voor een grote stap voorwaarts in prestaties met 150 pk piekvermogen bij 9.000 tpm, 9 pk meer dan de vorige generatie, waardoor het de krachtigste motorfiets met cardanaandrijving in zijn klasse is. Het koppel is ook aanzienlijk hoger dan bij de vorige generatie, met 130 Nm piekkoppel bij 7.000 tpm, 8 Nm meer dan bij de vorige motor.

Naast de toename in vermogen en koppel zorgen de nieuwe motor, afstelling en T-plane triple crank ook voor een verbeterde acceleratie en een veel responsiever en opwindender karakter, waarbij het ongelijke ontstekingsinterval zorgt voor een uitstekend gevoel en trekkracht in het onderste toerengebied, gecombineerd met de echt sterke drievoudige vermogens- en koppelafgifte over het hele toerenbereik. Om de transformatie compleet te maken, is elke Tiger voorzien van de nieuwe lichtgewicht, onderhoudsarme cardanaandrijving, een belangrijk praktisch voordeel dat door adventure-tourrijders op prijs wordt gesteld.

In vergelijking met de motor van de vorige generatie is werkelijk alles nieuw, inclusief nieuwe boring en slag, krukas, cilinderkop, versnellingsbak en koppeling, en een volledig nieuwe cardanaandrijving en kegelwielbak. Over het geheel genomen is elk onderdeel ontworpen om aanzienlijk lichter en compacter te zijn, waardoor de nieuwe motor een veel strakker totaalpakket heeft gekregen, wat de rijdynamiek heeft veranderd.

Voeg daarbij de nieuwe, minimale, lichtgewicht demper en het resultaat is een aanzienlijk verbeterde soundtrack, met een nieuwe, kenmerkende drievoudige toon en blaf.

DE NIEUWE MAATSTAF VOOR RIJEIGENSCHAPPEN
De Tiger 1200 is ontworpen om de nieuwe norm te stellen voor avontuurlijk rijgedrag op de weg en in het terrein, dankzij een aanzienlijke gewichtsvermindering, een geheel nieuw lichtgewicht chassis, een in zijn klasse toonaangevende uitrusting en een geheel nieuwe ergonomie voor de rijder.

Na een uitgebreid massa-optimalisatieprogramma voor de hele motorfiets, dat elk onderdeel omvat, is de nieuwe generatie nu meer dan 25 kg lichter dan de vorige Tiger, en tot 17 kg lichter dan de dichtstbijzijnde concurrentie met cardanaandrijving, op basis van een vergelijkbare specificatie van de motorfiets.

Voor deze nieuwe generatie is elke Tiger 1200-familie nu uitgerust met speciale wielmaten, afgestemd op de avonturen die verschillende motorrijders willen beleven. Op de Rally Pro en Rally Explorer is er een 21″/18″ tubeless spaakset-up voor ongelooflijke all-road capaciteiten, en op de GT, GT Pro en GT Explorer is er een 19″/18″ gegoten aluminium set-up voor meer dynamische rijeigenschappen op de weg.

Alle GT-modellen zijn uitgerust met Metzeler Tourance™-banden voor een uitstekende grip en stabiliteit, terwijl de Rally-modellen zijn uitgerust met Metzeler Karoo Street™-banden voor rijden op alle terreinen. Voor geavanceerd off-road rijden is de Michelin Anakee Wild de door het handboek goedgekeurde optie.

Alle Tiger 1200-modellen zijn uitgerust met toonaangevende Brembo Stylema®-remmen voor krachtige en progressieve prestaties. Deze zijn geselecteerd om te voldoen aan de eisen van het lange-afstandsrijden op de weg en de geavanceerde off-road-avonturencapaciteiten van de Rally-modellen.

De ongelooflijke remkracht van de Brembo-remklauwen wordt geregeld door het geavanceerde Optimised Cornering ABS-systeem dat op alle nieuwe modellen is gemonteerd. Dit systeem wordt ondersteund door een geavanceerde IMU (Inertial Measurement Unit), die continu de bewegingen van de motorfiets meet (hellingshoek, gieringshoek, rolsnelheid, verticale versnelling, laterale versnelling, longitudinale versnelling) om de hellingshoek van de motorfiets te berekenen en het optimale niveau van ABS-interventie te leveren. De Magura HC-1 hendels, waarvan het bereik instelbaar is, bieden een progressief gevoel en verhogen het comfort en de controle voor de rijder nog verder.

Het nieuwe frame van de Tiger, dat 5,4 kg lichter is dan het vorige ontwerp, levert een belangrijke bijdrage aan de transformatie in gewicht en rijeigenschappen. Het frame is voorzien van een aluminium achterframe met boutbevestiging en aluminium achterhangers met boutbevestiging, verbeteringen die zijn ontwikkeld op basis van feedback van klanten.

Extra gewichtsbesparing komt van de nieuwe aluminium brandstoftank en de geheel nieuwe tri-link achterbrug, die 1,5 kg lichter en sterker is dan de vorige enkelzijdige set-up, en een kleinere en lichtere cardanaandrijving en kegelwielkast bevat.

Alle nieuwe 1200’s bieden de rijder meer vertrouwen bij lage snelheden en tijdens manoeuvres buiten het stuur, en meer comfort en controle. Ook hebben ze een nieuwe ergonomie voor het zadel en de tank, waarbij het zadel aan de voorkant, waar het de tank raakt, smaller is geworden. Om elke rijder in staat te stellen zijn comfortzone te vinden, zijn alle modellen voorzien van een ingebouwd, eenvoudig verstelbaar zadelmechanisme met twee standen, waarmee de rijder de zithoogte met 20 mm kan aanpassen aan zijn voorkeursinstelling.

Voor de GT, GT Pro en GT Explorer zijn er twee zithoogte-instellingen – 850 mm en 870 mm, terwijl die voor de Rally Pro en Rally Explorer respectievelijk 875 mm en 895 mm bedragen. Met de als accessoire leverbare lage zadeloptie kunnen klanten de zadelpositie nog eens 20 mm verlagen.

Het comfort wordt verder verhoogd door het nieuwe, eenvoudig met één hand te verstellen windscherm en de nieuwe aerodynamische windgeleiders die de rijder en de duopassagier beschermen tegen de wind.

De positie van het stuur is geoptimaliseerd voor elk model in de Tiger 1200-reeks, wat bijdraagt aan de verbeterde wendbaarheid van de motorfiets en een hoog comfort voor de berijder garandeert. Deze zijn 20 mm breder dan bij de vorige generatie voor een betere offroad-controle. Bij de GT Explorer en Rally Explorer is het stuur 16 mm hoger dan bij de andere modellen in het programma, voor een nog betere positie. De stand van de voetsteunen is eveneens verfijnd om voor elk model optimaal comfort en optimale controle te bieden.

Alle modellen binnen de Tiger 1200-reeks hebben een uitgebreid beschermingsniveau voor een veiligere en comfortabelere rit: handkappen zijn standaard voor alle modellen, een aluminium skid-guard is standaard gemonteerd op de GT Pro en GT Explorer, terwijl een aluminium carterbeschermplaat standaard is gemonteerd op de Rally Pro en Rally Explorer. De GT Explorer en beide Rally-varianten worden extra beschermd door de motorbeschermbeugels, terwijl de Rally Explorer ook wordt geleverd met beschermbeugels voor de brandstoftank. Al deze items kunnen als accessoire worden toegevoegd aan de modellen waarin ze niet standaard zijn gemonteerd.

UITGEBREID TECHNOLOGIEPAKKET
De nieuwe generatie zet een nieuwe standaard voor Tiger-technologie, met de introductie van een groot aantal geavanceerde voorzieningen die zijn ontworpen om het rijgedrag te verbeteren en een stap vooruit te betekenen op het gebied van veiligheid, comfort en controle.

De GT Explorer en Rally Explorer zijn exclusief uitgerust met het gloednieuwe Triumph Blind Spot Radar-systeem, dat in samenwerking met Continental is ontwikkeld en twee belangrijke veiligheidsfuncties biedt. Blind Spot Assist maakt gebruik van een naar achteren gerichte radar om de berijder te laten weten wanneer zich een ander voertuig in zijn dode hoek bevindt, en Lane Change Assist, dat een duidelijker waarschuwing geeft wanneer de berijder aangeeft van rijstrook te willen veranderen en er een voertuig nadert.

Geoptimaliseerde tractiecontrole in bochten is standaard op alle nieuwe modellen, die wordt ondersteund door de geavanceerde IMU van de motorfiets om de optimale tractiecontrole te bieden voor de rijomstandigheden.

Alle belangrijke informatie die de rijder nodig heeft, wordt gepresenteerd via het nieuwe toonaangevende 7″ TFT-instrument met een optisch gebonden display, dat is voorzien van een nieuw grafisch pakket. Het My Triumph-connectiviteitssysteem is standaard aanwezig op alle modellen, waardoor telefoneren, turn-by-turn navigatie en GoPro-bediening mogelijk zijn.

Afhankelijk van het model zijn er maximaal zes rijmodi beschikbaar, waarmee de gasrespons, het ABS, de tractiecontrole en de ophangingsinstellingen kunnen worden aangepast, voor maximale controle van de rijder onder alle rijomstandigheden. De Off-Road Pro rijmodus, exclusief voor de Rally Pro en Rally Explorer modellen, is Triumph’s meest extreme off-road set-up voor geavanceerd off-road avontuur, met uitgeschakeld ABS en tractiecontrole, en een off-road gasklepafstelling. De regenmodus is afgestemd op de meeste ingrepen en is begrensd op 100 pk voor extra veiligheid en controle wanneer de omstandigheden minder gunstig zijn.

Tiger 1200 Rally Pro en Rally Explorer:
Road, Rain, Sport, door rijder instelbaar, Off-Road en Off-Road Pro

Tiger 1200 GT Pro en GT Explorer:
Weg, regen, sport, door rijder te configureren en Off-Road

Tiger 1200 GT:
Regen, Weg en Sport

Uitstekend zicht in alle rijomstandigheden wordt gegarandeerd door de nieuwe volledig LED-koplamp met een kenmerkend nieuw dagrijlicht (DRL). Extra zichtbaarheid en verlichting in de bochten wordt geboden door de hellingsgevoelige nieuwe Adaptive Cornering Lights, die standaard zijn op alle modellen behalve de Tiger 1200 GT.

Triumph Shift Assist is standaard op alle modellen, behalve op de Tiger 1200 GT, waar het als accessoire verkrijgbaar is. Met de Triumph Shift Assist kunt u gemakkelijk op- en terugschakelen zonder de koppeling te hoeven bedienen. Hill Hold is standaard op alle modellen behalve de Tiger 1200 GT. Hill Hold voorkomt dat de motorfiets achteruit rolt bij het wegrijden op een steile helling, doordat de achterrem wordt aangetrokken totdat de berijder voelt dat hij wegrijdt.

Voor nog meer rijcomfort op lange afstanden, onder alle weersomstandigheden, zijn alle modellen behalve de Tiger 1200 GT standaard voorzien van handvatverwarming. De GT Explorer en Rally Explorer hebben bovendien een verwarmd bestuurders- en passagierszadel en een bandenspanningscontrolesysteem om de veiligheid van de berijder op het hoogst mogelijke niveau te waarborgen. Voor alle andere modellen kunnen de zadelverwarming en het bandenspanningscontrolesysteem als accessoireoptie worden toegevoegd.

Om het uitgebreide technologiepakket van de nieuwe Tiger compleet te maken, worden alle nieuwe modellen geleverd met een groot aantal extra voorzieningen die ontworpen zijn om de rit te verbeteren, waaronder intuïtieve en gemakkelijk toegankelijke schakelblokjes met een unieke 5-weg joystickbediening, plus verlichte schakelaars en opbergruimte onder het zadel met USB-oplader. Verstelbare elektronische cruise control en een middenbok zijn ook standaard op alle modellen behalve de Tiger GT.

ONDERSCHEIDENDE NIEUWE TIGER-STIJL
Naar aanleiding van een opdracht voor styling die net zo ambitieus was als de updates op het gebied van rijeigenschappen en prestaties, levert de nieuwe Tiger 1200 line-up een onderscheidende nieuwe look met een meer rechtop, imponerende houding die wordt versterkt door de nieuwe, opnieuw ontworpen minimale carrosserie, strakke eigentijdse lijnen en een optisch lichtere voorkant.

Elke modelfamilie is ontworpen met een meer doelgerichte uitstraling, waarbij de GT-familie een nog stijlvollere wegligging biedt, terwijl de Rally-familie dankzij de nieuwe 21” voorwielconfiguratie nog meer offroad-attitude en -houding uitstraalt.

De nieuwe generatie heeft ook een veel slankere taille en compacter ontwerp met een smallere stand over, waardoor het niet alleen makkelijker is om je voeten op de grond te krijgen, maar ook om je er tijdens het rijden op te bewegen.

Kleuropties

Tiger 1200 Rally Pro en Rally Explorer:

Snowdonia Wit
Saffier zwart
Mat Khaki
Tiger 1200 GT Pro en GT Explorer:

Snowdonia Wit
Saffier zwart
Luzerne Blauw
Tiger 1200 GT:

Snowdonia Wit

SPECIALE ACCESSOIRELIJN
Voor de nieuwe Tiger 1200 is een op maat gemaakt programma beschikbaar met de allerbeste opties om het avontuur van elke motorrijder te verrijken, met keuze uit meer dan 50 originele Triumph-accessoires om de capaciteiten, het comfort, de stijl en de bescherming van de motorfiets te verbeteren.

De belangrijkste accessoires zijn onder andere:

Twee volledige bagagesystemen, met nieuwe Trekker voorgevormde koffers en 52 liter dubbele helm topkoffer met rugleuning voor de passagier, en nieuwe aluminium top-openende Expedition koffers, met bijpassende 42 liter topkoffer en rugleuning, verkrijgbaar in zowel geborsteld aluminium als matzwarte afwerking, allemaal ontwikkeld door Triumph in samenwerking met Givi.
Uitgebreid beschermingsprogramma, met motorstangen, tankbeschermstangen en aluminium carterbeschermplaat.
Verwarmd berijders- en passagierszadel, plus verwarmd zadel op lage hoogte.
Verstelbare scherm aerodynamische deflector
Triumph schakelhulp
LED-mistlampen
Scrollende LED-knipperlichten
Middenstandaard
Geheel nieuwe Triumph Sena Bluetooth-headset, een nieuwe samenwerking, die werkt met het geïntegreerde My Triumph-connectiviteitssysteem en wordt geleverd met Sena’s vernieuwde geluidssysteem van Harman Kardon
Triumph Track+ volgsysteem
Triumph Protect+ alarmsysteem