BUD EKINS BONNEVILLE T120 EN T100
SPECIALE EDITIES
Ter ere van een echte motorlegende
In 2020 introduceert Triumph twee zeer speciale edities van de Bonneville T120 en T100 met de iconische naam van de legendarische stuntrijder Bud Ekins. Bud, een motoricoon uit de jaren zestig, was een professionele Hollywood-stuntman en getalenteerde motorcrosser en woestijnracer. Als stand-in voor Steve McQueen maakte hij de befaamde sprong met een motorfiets voor de film The Great Escape. De twee nieuwe fraaie speciale edities zijn voorzien van een uniek kleurenschema dat is geïnspireerd door de stuntmotor van Bud Ekins. Ze vallen verder op door een reeks speciale details en accenten.
Twee zeer speciale edities:
- Elk model heeft een tweekleurig kleurenschema met handgeschilderde biezen en het historische Triumph-logo. Niet eerder is dat gebruikt op een af-fabriek Triumph.
- Het unieke Californische ‘flying globe’ Bud Ekins-tanklogo, een ‘vliegende wereldbol’, siert eveneens voor het eerst een productieversie van Triumph.
- Afwerking van het voorspatbord met het Californische Bud Ekins logo met ‘flying globe’.
- Mooie Bonneville ‘Bud Ekins’-kenmerken op de zijschilden.
Uitgebreide specificaties en afwerking:
- Monza tankdop
- Led-richtingaanwijzers (marktafhankelijk)
- Diamant gekartelde handvatten en bar-end spiegels
- Speciale zwarte badges op het motorblok
Certificaat
- Elke motor wordt geleverd met een uniek certificaat van echtheid inclusief het volledige Bud Ekins-verhaal.
- Deze zijn ondertekend door Nick Bloor, CEO van Triumph en oor Bud’s beide dochters Susan en Donna.
Gebaseerd op de tijdloze Bonneville T120 en Bonneville T100
- Beide motorfietsen zijn voorzien van geavanceerde, rijdersassistentie-technologie voor meer veiligheid en vertrouwen.
- Beide hebben het High Torque tweecilinder blok met een hoog koppel en moderne techniek, goed voor 80 pk bij de T120 en 55 pk bij de T100.
- Frame en wielophanging gericht op ontspannen rijden, alleen of met een passagier.
- Originele styling geïnspireerd op de legendarische Bonneville uit ’59, met iconische details en features.
De nieuwe Bonneville T120 en Bonneville T100 Bud Ekins Special Editions zijn een ode aan motorlegende Bud Ekins. Bud was een professionele stuntman en een getalenteerde motorcrosser en woestijnracer. Hij had ook de leiding over Triumphs grootste Amerikaanse dealership van die tijd in Sherman Oaks, Californië, waar hij een goede vriend en rijpartner werd van een groot aantal Hollywood-sterren van Steve McQueen, tot Paul Newman en Clint Eastwood.
De 2020 Bonneville T120 en Bonneville T100 Bud Ekins Special Editions hebben alle klassieke stijlelementen en moderne technologie van de standaard Bonneville T120 en Bonneville T100. De afwerking is echter alles behalve standaard en omvat onder meer:
- Exclusief tankontwerp met het opvallende Californische ‘flying globe’-logo.
- Uniek Triumph heritage-logo.
- Uniek Bonneville T120 en Bonneville T100 Bud Ekins logo op de zijschilden.
- Speciale afwerking van het voorspatbord met het prachtige Californische ‘flying globe’-logo.
Naast de unieke styling en kleurstelling zijn de T120 en T100 Bud Ekins Special Editions ook voorzien van een groot aantal hoogwaardige componenten die de individuele stijl en unieke positionering verder versterken, waaronder:
- Flip-up tankdopkapje in Monza-stijl
- Led-richtingaanwijzers (marktspecifiek)
- Diamant gekartelde handvatten
- Minimalistische bar-end spiegels
- Speciale zwarte logo’s op het blok
Aangezien dit officiële Triumph Special Edition-motoren zijn, wordt elke Bud Ekins Bonneville T120 en Bonneville T100 verkocht met een certificaat van echtheid, dat het exclusieve verhaal bevat en ondertekend is door Nick Bloor, CEO van Triumph, en de dochters van Bud Ekins, Susan en Donna Ekins.
Bud Ekins – woestijnracer, stuntman, echte motorlegende.
Bud Ekins is in 1930 in Los Angeles geboren en leerde het rijden in de nabijgelegen Hollywood Hills, lang voordat hij zijn rijbewijs had en legaal op de weg kon rijden. Hij had de omstandigheden mee. In Californië was er destijds een bloeiende off-road racescene. In zijn late tienerjaren maakte hij naam en faam als een van SoCal’s top motorcrossers en woestijnracers.
De Amerikaanse Triumph-superdealer Bill Johnson leverde in die periode aan Ekins een TR5 Trophy, waarmee hij de Grand Prix van Catalina won. Prompt werd hij fan van dit merk. In Triumph had hij een fabrikant gevonden die sterke, snelle en lichte motorfietsen bouwde met alle behendigheid, reactievermogen en kracht waar hij naar verlangde.
Toen Ekins in 1956 als tweede eindigde in de 153 mijl lange off-road Californische Big Bear Motorcycle Run, reden de eerste, tweede en derde geplaatste rijders allemaal op een Triumph TR6 Trophy. Triumph was heer en meester in de racerij. Het blijkt wel uit het feit dat in dezelfde race het jaar daarop 20 van de top 25 finishers allemaal op Triumphs reden. Het was het jaar waarin Ekins de Big Bear Motorcycle Run won.
TOP-DEALERSHIP
Ekins’ racesuccessen, die het enorme potentieel en de superieure prestaties van Triumph-motoren in de context van de toenemende populariteit van de betrouwbaardere, lichtere en krachtigere Britse motorfietsen goed begrepen, leidden ertoe dat hij een Triumph-dealership in Noord-Hollywood opende.
Als een magneet trok hij veel jonge, opkomende filmacteurs aan, onder wie Paul Newman, Clint Eastwood en Steve McQueen. Ekins leefde en ademde Triumph en de verkoop ervan leek vanzelf te gaan, wat leidde tot aanzienlijk zakelijk succes in combinatie met klinkende raceprestaties.
STEVE McQUEEN
Een lokale motorliefhebber in die tijd was Hollywood’s legende Steve McQueen. Zijn favoriete eerste motor was een TR5 Trophy. Die werd door niemand minder dan dealer Ekins onderhouden, waardoor het duo meteen een goede verstandhouding kreeg. Ekins introduceerde McQueen in de ontluikende Californische woestijnracescene en McQueen was meteen verslaafd aan deze opwindende, ietwat rebelse beweging. Hij bracht veel tijd door op de motor in de zandduinen en hij genoot van de anonimiteit als hij met zijn rijmaatjes bij dealer Ekins was.
Ondanks de aandacht die zijn succesvolle Triumph-dealerbedrijf opeiste, boekte Ekins nog steeds prima resultaten in verschillende off-road races, waaronder de Hare and Hound, Mint 400 en Baja 1000 (waarvan hij mede initiatiefnemer was). McQueen racete regelmatig samen met hem, vaak onder een andere naam om zijn identiteit te maskeren voor organisatoren en concurrenten. Hij was een snelle leerling en een snelle rijder. Ekins zag kansen voor zijn getalenteerde pupil. Doordat Ekins al eerder de VS had vertegenwoordigd in de internationale hoog aangeschreven zesdaagse proef ISDT, die werd beschouwd als de Olympische Spelen van het motorrijden, faciliteerde hij McQueen’s toetreding tot het Amerikaanse team in de Oost-Duitse ISDT van 1964 – beide reden toen op Triumphs. Ekins won in slechts zeven jaar tijd een indrukwekkende vier ISDT Gold Medals.
THE GREAT ESCAPE
In de herfst van 1962 bereidde McQueen zich voor om naar Europa te gaan voor de opnames van een van de grootste films van die tijd, The Great Escape. McQueen drong aan op motorstunt in de film en stelde zijn goede vriend Bud Ekins voor aan de producers. Ekins werd aangenomen op basis van een contract van vier maanden, maar het kostte McQueen (met de hulp van Ekins) veel minder tijd om het script voor zijn personage in de film te bedenken en te herschrijven.
McQueens personage, kapitein Virgil Hilts, ontsnapt uit een krijgsgevangenenkamp en vordert een motor. Hij wordt achtervolgd door prachtige weiden in een poging om de Zwitserse grens te bereiken. Met de vijandelijke soldaten op de hielen moet Hilts als een soort wanhoopsdaad een spectaculaire motorsprong maken over een hoog prikkeldraadhek om daarna de relatieve veiligheid van het neutrale Zwitserland te bereiken.
McQueen en Ekins hebben met behulp van kleine trial-and-error-trainingssprongen de mogelijkheden van hun favoriete off-road motor, een 650cc Triumph TR6 Trophy, uitgedokterd om deze scène maximaal effect te geven. Ze berekenden dat een aanloopsnelheid van 80 mijl per uur nodig was om via een helling over een prikkeldraadomheining van 12 voet hoog (circa 4 meter) te springen over een afstand van ongeveer 60 voet (circa 20 meter). Geheel op gras. McQueen kreeg van de verzekeraars van de film geen groen licht om de stunt zelf uit te voeren, tot zijn frustratie, dus nam Ekins die rol op zich.
De sprong is een van de meest iconische momenten in de Hollywood-filmgeschiedenis, die vandaag de dag nog steeds voortleeft. In 1962 had een TR6-trophy bij 6.000 toeren per minuut en een piekvermogen van rond de 42 pk beschikbaar. Het krachtige Triumph-blok en het koppel van de parallelle twin maakten het de eerste keuze van McQueen en Ekins. Met de speciaal geprepareerde motor maakte Ekins de sprong met succes. Momenteel is deze stuntmotor te zien in de Triumph Factory Vistitor Experience in Hinckley, die gratis voor het publiek toegankelijk is.
STUNTRIJDER IN HOLLYWOOD
Bud Ekins’ racesucces en de vriendschappen in de filmwereld openden een nieuw carrièrepad. Naarmate ‘de sprong’ zich onderscheidde als de beroemdste motorstunt ooit in een film, nam de vraag naar Ekins als stuntrijder toe. Hij werd beschouwd als een van de beste in Hollywood. 30 jaar zou hij filmstunts uitvoeren en tussen de vele opnames door was hij bezig met zijn dealerbedrijf.
BONNEVILLE T120
1200cc High Torque blok
Het authentieke karakter van de Bonneville T120 komt tot leven door het 1200cc High Torque, 8-kleppen, parallelle twin Bonneville-blok.
Speciaal gebouwd voor het karakter van de Modern Classics, met een directe en energieke koppelafgifte. Maximaal bereikt dat 105 Nm bij een laag toerental van 3.100 tpm – een verbazingwekkende 54% meer dan de vorige luchtgekoelde Bonneville T100-generatie.
Samen met de nauwkeurige en onmiddellijke gasrespons dankzij Triumphs nieuwste ride-by-wire brandstofinjectie- en motormanagementsysteem is de Bonneville-krachtbron van 1200cc ontworpen om een innemend geluid te produceren. Dat komt uit de verf dankzij een ontstekingsinterval van 270°, wat tevens een karakteristieke, lineaire vermogensafgifte oplevert.
Het motorblok is fraai vormgegeven met de belangrijkste historische stylingelementen van de legendarische Bonneville-motoren uit de jaren ’60. De motor is voorzien van moderne componenten om dat iconische motorsilhouet te behouden.
Achter het stijlvolle uiterlijk van de 1200 gaat een geavanceerd vloeistofkoelsysteem schuil, zorgvuldig geïntegreerd om de visuele impact te minimaliseren en tegelijkertijd een schonere uitstoot te bereiken en de brandstofefficiëntie te verbeteren – 13% beter dan de vorige luchtgekoelde generatie. Dit, in combinatie met een langere onderhoudsinterval van 16.000 km, verlaagt de totale gebruikskosten.
Tot slot hebben de elegante “peashooter” uitlaten een zuivere ‘rechte lijn’ die wordt bereikt door een ingenieus dubbelwandig ontwerp dat de uitlaatgassen door de katalysator naar buiten leidt. Het zorgt voor het ware geluid van een Britse twin, diep en rijk, wat past bij het T120 karakter.
Een motor van NU
De Bonneville T120 Bud Ekins Special Edition heeft alle geavanceerde mogelijkheden van de T120, met een compleet arsenaal aan rijdersassistentie-technologie voor uitzonderlijke controle, veiligheid en meer vertrouwen – zonder compromissen aan de authentieke Bonneville-stijl en het karakter.
Inclusief:
ABS Triumph’s variable anti-lock braking system brings a new level of safety and control to the Bonneville.
Ride-by-wire For enhanced throttle responsiveness, safety, feel and fuel economy.
Traction control Taking advantage of the ride-by-wire system the switchable traction control system offers increased and optimised control.
Two riding modes Linked to the ride-by-wire system the two selectable riding mode options ‘Road’ and ‘Rain’ provide the rider with greater control and safety.
Torque assist clutchBringing a light touch and feel to the clutch to make it easy to ride, and ride longer.
DRL Headlight Incorporating the latest in daytime running lights (DRL) that delivers a distinctive light pattern and enhanced power efficiency for long term durability (where legislation allows).
LED rear light Built into the classically inspired tail set-up, bringing a distinctive rear light pattern and power efficiency, with an integrated number plate light.
USB charge socket Uderseat USB socket provided so riders can charge up their essential devices.
Engine immobiliser Transponder integrated into the T120 key.
Stylish twin clocks Feature packed clocks (speedo and rev counter) with beautiful 3D dial faces, cleverly incorporating a digital menu system.
Key features include:
– Riding mode setting – Road or Rain
– Gear position indicator
– Odometer
– Two trip settings
– Service indicator
– Range to empty
– Fuel level, average and current MPG
– Access to turn off traction control
– Clock
Additionally riders can add accessories which would also then be accessed via the clock display, including cruise control.
Switchgear Elegant switchgear presents simple fingertip controls for easy access to the key features on the twin clocks.
Ontspannen en gemakkelijke besturing
De Bonneville T120 heeft een frame en vering die zijn ontwikkeld voor ontspannen rijden, alleen of met een passagier. Triumphs kenmerkende rijdynamiek van neutraliteit, wendbaarheid en stabiliteit blijkt al bij de eerste meters. Een comfortabel zadel en vering maken elke rit een belevenis en gemakkelijk. De Bonneville T120 Bud Ekins Special Edition is met zijn ontspannen zitpositie, middenstandaard en handgreep voor de passagier volledig uitgerust voor maximaal comfort en praktisch gebruiksgemak.
Originele styling
Geïnspireerd door de legendarische Bonneville uit ’59, is de nieuwe Special Edition van de Bonneville T120 ontworpen om nog meer het DNA van de iconische styling van het origineel uit te stralen met talrijke details en kenmerken. Met het Bonneville-silhouet, de vloeiende lijnen van de brandstoftank, de gedetailleerde badges, originele verlichting en prachtige dubbele klokken is de T120 geëvolueerd tot tijdloos icoon.
BONNEVILLE T100
900cc High Torque blok
De T100 biedt alle kwaliteit, prestaties, vermogen en het comfort van de moderne Bonneville-familie en wordt aangedreven door het alom geprezen Bonneville 900 cc High Torque-blok met 8 kleppen. Deze parallelle twin biedt nu meer koppel, een lager brandstofverbruik en een rijkere, diepere uitlaattoon dan de vorige luchtgekoelde generatie.
De motor is speciaal getuned voor een hoog koppel bij lage toeren. Dat komt nu aan een maximum van 80 Nm bij 3.200 tpm – een stijging van 18% ten opzichte van de vorige luchtgekoelde generatie Bonneville T100.
Dankzij de verbeterde gasrespons van Triumphs ride-by-wire brandstofinspuiting en een vijfversnellingsbak is de T100 met zijn ontstekingsinterval van 270° ontworpen voor een soepele, lineaire vermogensafgifte. Een geavanceerd vloeistofkoelsysteem, zorgvuldig geïntegreerd in het karaktervolle uiterlijk van de Bonneville, draagt bij aan een lagere uitstoot en verbetert de brandstofefficiëntie aanzienlijk tot 29%. Dit, in combinatie met een langere onderhoudsinterval van 16.000 km, verlaagt de totale gebruikskosten drastisch.
De kenmerkende dubbele ‘peashooter’ uitlaten van de T100 zijn gemaakt in een klassieke stijl en voorzien van een ingenieus dubbelwandig ontwerp, wat een uniek, rijk uitlaatgeluid oplevert dat kenmerkend is voor een Britse twin.
Een motor van nu
De Bonneville T100 Bud Ekins Special Edition heeft de hoge kwaliteit in detaillering en afwerking van de standaard T100 en een groot aantal op de rijder gerichte technologieen voor maximale controle en veiligheid.
Inclusief:
Ride-by-Wire | Delivering enhanced rideability, feel, safety and control, from a single throttle body. |
ABS | The latest generation anti-lock braking system – introducing a new level of safety and control yet remaining unobtrusive and with minimal visual impact. |
Switchable Traction Control | Switchable traction control via the instrument menu helps to maximise rider safety and comfort. |
Torque Assist Clutch | Designed to reduce clutch lever effort for the rider, bringing a lighter touch and feel to the clutch and making it easier to ride, and for longer. |
LED Rear Light | Incorporated into the classic design, it creates a distinctive light pattern with enhanced power efficiency and excellent visibility. |
Engine Immobiliser | Thatcham-approved immobiliser incorporated into key with high value Triumph badge. |
USB Charging Socket | Mounted underneath the seat for convenient charging of essential devices. |
Stylish Twin Clocks | Feature packed clocks (speedo and rev counter) cleverly incorporating a digital menu system for fingertip control while riding. With:· Gear position indicator· Odometer· Two trip settings· Service indicator· Range to empty· Fuel level· Average and current fuel consumption· Clock· Traction control settings |
Superieure handling
Frame en vering van de T100 en de lage zadelhoogte zorgen voor een uitstekende handling en rijcomfort. Lange afstanden, dagelijks gebruik of rijden met een passagier, het gaat met het grootst mogelijk gemak.
De T100 heeft een achterwielophanging en een cartridge-voorvork die het makkelijke rijgedrag bevorderen. De T100 is lichter dan de T120 en heeft ook een kortere wielbasis dan de vorige generatie T100. In combinatie met de lage zadelhoogte en ontspannen zitpositie is het een ideale motorfiets voor tal van rijders.
Om het superieure rijgedrag van de T100 verder te verbeteren zijn er voor de Bonneville-familie ontwikkelde Pirelli Phantom Sportscomp-banden gemonteerd. Met meer stijfheid en een aangepast profiel voor de voorband en een dieper profiel achter voor een veilige handling en een langere levensduur.
Specificaties
Bonneville T100 Bud Ekins SE | Bonneville T120 Bud Ekins SE | |
Engine Type | Liquid cooled, 8 valveSOHC, 270° crank angle parallel twin | Liquid cooled, 8 valve, SOHC, 270° crank angle parallel twin |
Capacity | 900cc | 1200 cc |
Bore/Stroke | 84.6mm x 80mm | 97.6 x 80 mm |
Compression Ratio | 10.55:1 | 10.0:1 |
Maximum Power | 55 PS / 54 HP (40.5kW) @ 5900 rpm | 80 PS / 79 BHP (59 kW) @ 6,550 rpm |
Maximum Torque | 80Nm @ 3230 rpm | 105 Nm @ 3,100 rpm |
Fuel system | Multipoint sequential electronic fuel injection | Multipoint sequential electronic fuel injection |
Exhaust | Chromed 2 into 2 exhaust system with twin silencers | Chromed 2 into 2 exhaust system with twin silencers |
Final drive | X-ring chain | X-ring chain |
Clutch | Wet, multi-plate assist clutch, cable operated | Wet, multi-plate assist clutch, cable operated |
Gearbox | 5-speed | 6-speed |
Frame | Tubular steel cradle | Tubular steel cradle |
Swingarm | Twin-sided, tubular steel | Twin-sided, tubular steel |
Front Wheel | 32-spoke 18 x 2.75in | 32-spoke 18 x 2.75in |
Rear Wheel | 32-spoke 17 x 4.25in | 32-spoke 17 x 4.25in |
Front Tyre | 100/90-18 | 100/90-18 |
Rear Tyre | 150/70 R17 | 150/70 R17 |
Front Suspension | KYB 41mm cartridge forks, 120mm travel | KYB 41mm cartridge forks, 120mm travel |
Rear Suspension | KYB twin shocks with adjustable preload, 120mm rear wheel travel | KYB twin shocks with adjustable preload, 120mm rear wheel travel |
Front Brake | Single 310mm disc, Nissin 2-piston floating caliper, ABS | Twin 310mm discs, Nissin 2-piston floating calipers, ABS |
Rear Brake | Single 255mm disc, Nissin 2-piston floating caliper, ABS | Single 255mm disc, Nissin 2-piston floating caliper, ABS |
Width (Handlebars) | 715 mm | 785 mm |
Height Without Mirrors | 1,100 mm | 1,125 mm |
Seat Height | 790 mm | 785 mm |
Wheelbase | 1,450 mm | 1,445 mm |
Rake | 25.5 º | 25.5 º |
Trail | 104 mm | 105.2 mm |
Dry Weight | 213 kg | 224 Kg |
Fuel Tank Capacity | 14.5 L | 14.5 L |
Instruments | LCD multi-functional instrument pack with analogue speedometer, analogue tachometer, odometer, gear position indicator, fuel gauge, range to empty indication, service indicator, clock, 2x trip, average & current fuel consumption display, traction control status display, throttle mode status display, heated grip status (accessory) and cruise control ready – controlled by a handlebar mounted scroll button (accessory). | LCD multi-functional instrument pack with analogue speedometer, analogue tachometer, odometer, gear position indicator, fuel gauge, range to empty indication, service indicator, clock, 2x trip, average & current fuel consumption display, traction control status display, throttle mode status display, heated grip status (accessory) and cruise control ready – controlled by a handlebar mounted scroll button (accessory). |
Fuel Consumption | 3.8 l/100km (74 MPG) | 4.5 l/100km (63 MPG) |
CO2 Emissions | 89 g/km | 103.0 g/km |