EEN ENORME STAP VOORWAARTS IN DE MOGELIJKHEDEN MET EEN ADVENTURE-MOTOR

De Tiger 900 van Triumph zet een nieuwe maatstaf voor maximaal avontuurlijk genieten. De ingrediënten zijn een volledig nieuwe, meer responsieve 900 cc driecilindermotor, een ongelooflijk uitgebreide standaarduitrusting, nieuwe state-of-the-art rijassistentie en technologie en een agressieve nieuwe Tiger-stijl en -attitude. Bovendien zijn de nieuwe Tiger 900-versies aanzienlijk lichter dan de voorgaande modellen van de Tiger 800-serie. Stuk voor stuk behoren ze tot de meest toegankelijke, wendbare en dynamische adventure-motoren van dit moment.Een nieuwe naam voor een geheel nieuwe generatie

  • Tiger 900 Rally en Rally Pro – ontworpen voor maximaal off-road-avontuur en weggerichte mogelijkheden en comfort.
  • Tiger 900 GT en GT Pro – ontworpen voor de stadsjungle en langeafstandsreizen en alles er tussenin.
  • Tiger 900 – de nieuwe basisversie van een op de weg gerichte Tiger, met een grote stap voorwaarts in mogelijkheden en stijl.

Krachtiger, meer responsief 900 cc driecilinderblok (Euro 5) in een geheel nieuwe en innovatieve configuratie

  • Nieuw higer capacity 900 cc driecilinderblok
  • 10% meer koppel dan de Tiger 800, met een piek van 87 Nm bij 7.250 tpm.
  • Meer vermogen over het gehele toerentalbereik, met 9% meer vermogen in het middenbereik.
  • Nieuwe unieke 1,3,2 ontstekingsvolgorde voor meer karakter en gevoel.
  • Toonaangevende acceleratie
  • Meer karaktervol en onderscheidend geluid

Geheel nieuwe benchmark door een beduidend lichtere adventure-motorfiets

  • Nieuw lichtgewicht modulair frame met daaraan gemonteerd een achtersubframe met voetsteunen voor de passagier
  • Nieuwe, op maat gemaakte vering, maximaal af te stemmen op weg en off-road met de beste elektronische RSU in zijn klasse (alleen GT Pro)
  • Nieuwe hoogwaardige Brembo Stylema® mono remklauwen
  • Grote brandstoftank van 20 liter voor nog meer toermogelijkheden.

Ultramoderne technologie

  • Nieuw topklasse 7″ TFT-display (alleen GT & GT Pro, Rally & Rally Pro).
  • Nieuw geïntegreerd My Triumph-connectiviteitssysteem (alleen GT Pro & Rally Pro)
  • Nieuw geoptimaliseerde ABS in bochten en geoptimaliseerde tractiecontrol in de bochten, geregeld door een IMU (alleen GT & GT Pro, Rally & Rally Pro).
  • Tot zes rijmodi: Rain, Road, Sport, Rider, Off-Road, Off-Road Pro.
  • Nieuwe Triumph Shift Assist, quickshifter voor op- en terugschakelen (alleen GT Pro & Rally Pro).
  • Nieuwe volledige led-verlichting, inclusief dagrijverlichting.
  • Nieuwe veilige opbergruimte voor mobiele telefoon plus USB-aansluiting voor opladen.

Geheel nieuwe agressieve Tiger-stijl met een dominanter en avontuurlijk voorkomen.

  • De nieuwe maatstaf voor afwerking en detaillering.
  • Nieuw premium bodywork met nieuwe kleuren en graphics

Toegankelijk en aanpasbaar

  • Aanpasbaar voor A2-rijbewijshouders via een door de dealer te monteren kit (alleen GT & GT Pro, Rally & Rally Pro)
  • De speciale Low Ride Height-versie van de Tiger 900 GT heeft specifieke, aangepaste vering en een lager zadel.
  • 20 mm verstelbare zithoogte op alle Tiger 900-versies.

65+ speciale Tiger 900-accessoires voor een extra avontuurlijke dimensie

  • Accessoires voor extra comfort, bescherming en mogelijkheden, plus volledig nieuwe bagagesystemen.
  • Twee nieuwe uitrustingskits:
  • Tracking met op toeren gerichte accessoires.
  • Expedition met op off-road gerichte accessoires, waaronder nieuwe robuuste koffers.

‘s-Werelds langstlopende adventure-motorfiets

De Triumph Tiger heeft een ongelooflijk rijke geschiedenis, met een bloedlijn van off-road gerichte modellen waarvan de eerste al 80 jaar geleden ten tonele verscheen. Sinds 1936, toen de Tiger als competitiemodel werd uitgebracht, heeft de naam Tiger een belangrijke rol gespeeld voor het op de kaart zetten van de adventure-motorfiets – van racen tot rally’s, en als grondlegger en aanjager van het avontuurlijke reizen.

De Tiger 800, die in 2010 werd gelanceerd, heeft een leidende positie verworven in het middleweight adventure-segment met zijn neutrale en precieze handling, koppelrijke driecilinderblok en toegankelijkheid voor alle rijders. In januari 2018, tijdens het ontwikkelingsprogramma voor het nieuwe model, gaf de ‘Tiger Tramontana’ in de slopende Pan-Afrikaanse rally al heel vroeg een glimp weg van de agressieve nieuwe styling en voorkomen van de nieuwe Tiger 900.

Krachtiger en responsief 900 cc driecilinderblok (Euro 5) in een geheel nieuwe en innovatieve configuratie

Het volledig nieuwe 900 cc blok met meer vermogen en hogere prestaties voldoet nu volledig aan de Euro 5-emissienorm en heeft een nieuwe, unieke ontstekingsvolgorde van 1,3,2 voor meer karakter en gevoel. Het resultaat is een fijne gasreactie, dito geluid en het gevoel bij lage toeren als bij een tweecilinder, terwijl je ook alle trekkracht, het gevoel en de prestaties hebt in het midden- en hoge toerentalbereik van een triple.

Het nieuwe blok levert 10% meer piekkoppel dan de dat van de  vorige Tiger 800, nu 87 Nm bij 7.250 tpm, met duidelijk meer koppel bij lage toerentallen, naast meer trekkracht over het hele toerentalbereik. Ook het vermogen is over het hele toerentalbereik toegenomen, met 9% in het middengebied en 95 pk piekvermogen bij 8.750 tpm.

Dit alles levert een snellere acceleratie op van 0-100 km/u, van 0-180 km/u en rijdend in de 6e versnelling. De acceleratietijden zijn stuk voor stuk aanzienlijk beter dan die van de vorige generatie en de naaste concurrentie. Bovendien geeft het de nieuwe Tiger 900 een veel agressiever, levendiger en innemender geluid.

Een nieuwe dubbele radiateuropstelling is ontwikkeld voor een gereduceerd koelvloeistofvolume. Dit verbetert de koelprestaties en vermindert de warmte die de rijder ervaart. De nieuwe radiateurstijl typeert het meer opvallende voorkomen van de nieuwe modellen. De vorm en plek maken een meer naar voren gesitueerd motorblok mogelijk, wat resulteert in een beter geoptimaliseerd zwaartepunt (40 mm naar voren en 20 mm lager). De betere gewichtsverdeling zorgt voor een betere algehele handling en meer balans bij lage snelheid, terwijl andere verbeteringen aan het carter en het koelsysteem ervoor zorgen dat de andere plaatsing van het blok geen invloed heeft op de grondspeling.

Er is ook een geheel nieuwe airbox gemonteerd met een gemakkelijker toegankelijk, nieuw luchtfilter. Een slipperclutch en koppelingsbekrachtiging bieden de rijder extra comfort.

Aanzienlijk lichter, gloednieuw en toonaangevend rijwielgedeelte

Met een tot 5 kg lager gewicht dan de Tiger 800 is de nieuwe generatie 900 de meest indrukwekkende en wendbare Tiger ooit. Het nieuwe stalen buizenframe is niet alleen lichter, maar is nu ook modulair opgebouwd, met een apart aan het hoofdframe gemonteerd aluminium achtersubframe en daaraan de voetsteunen voor de duopassagier. Het is een zeer op off-road gerichte configuratie.

De gehele nieuwe 900-serie is uitgevoerd met zeer hoogwaardige vering van Marzocchi of Showa, die de nieuwe maatstaf zetten voor middleweight adventure-motorfietsen.

TIGER 900 RALLY & RALLY PRO
TIGER 900 GT PRO
TIGER 900
TIGER 900 GT
Front
Rear
Gas pressurised RSU Manual preload adjustment 170mm wheel travel
45mm USD cartridge forksNon adjustable  180mm wheel travel
45mm USD cartridge forksManual adjustment of compression & rebound damping 180mm wheel travel
45mm USD cartridge forksManual adjustment of preload, rebound & compression damping 240mm wheel travel
Gas pressurised RSU, adjustable for preload & rebound damping 230mm wheel travel
45mm USD cartridge forksManual adjustment of compression & rebound damping 180mm wheel travel
Gas pressurised RSU Manual preload adjustment & rebound damping adjustment 170mm wheel travel (151mm LRH version)
Gas pressurised RSU, electronically adjustable for preload & rebound damping 170mm wheel travel

Voor maximaal rijvertrouwen en comfort beschikt het GT Pro-model over geavanceerde, elektronisch instelbare achtervering. De rijder kan de instellingen voor de in– en uitgaande demping aanpassen via een speciaal menu dat zichtbaar is op het TFT-scherm. De rijder kan kiezen uit negen dempingsniveaus, variërend van Comfort (zachtste) tot Sport (hardste) en vier voorbelastingsstanden.

Alle nieuwe Tiger 900-versies zijn nu voorzien van de toonaangevende Brembo Stylema®-monobloc-remmen voor superieure remkracht. Dit zijn lichte, compacte, zorgvuldig gevormde en hoogwaardige remklauwen, met minder volume rond de zuigers en remblokken. De reservoirs voor de remvloeistof zijn kleiner en dat levert een directer aangrijpen van de remmen op. De grotere luchtstroom rond de remblokken helpt de remklauwen ook om sneller te koelen.

De combinatie van een nieuw, lichtgewicht modulair frame, een lichter motorblok, hoogwaardige vering en hoogwaardige Brembo-remmen zorgen voor een verbetering in de wendbaarheid, waardoor onder alle rijomstandigheden een uitzonderlijke wegligging wordt gegarandeerd.

Het maken van lange reizen gaat nog beter met de nieuwe Tiger 900-serie, dankzij een grotere brandstoftank van 20 liter en een nieuw verstelbaar scherm, dat superieure windbescherming biedt en dat eenvoudig is te verstellen met één hand.

De ergonomie is ook verbeterd voor de nieuwe modellen. De rijder ervaart meer comfort tijdens het toeren, off-road rijden en alles daartussenin. Het zadel is smaller en het stuur is 10 mm dichter naar het lichaam geplaatst, waardoor een comfortabelere, rechtere zitpositie mogelijk is en een grotere mate van controle voor de rijder. Bovendien heeft elke versie een speciale en unieke voetsteunpositie die past bij de verwachte rijstijl. Het zadel is in twee zithoogtes instelbaar met een verschil van 20 mm tussen de laagste en hoogste positie.

Geheel nieuwe, ultramoderne technologieën

De nieuwe Tiger 900-serie biedt een belangrijke stap voorwaarts op het gebied van technologie, met inbegrip van de modernste functionaliteiten:

  • Nieuwe 7″ TFT display (alleen GT & GT Pro, Rally & Rally Pro) – Met speciale Tiger welkomstlogo’s. De nieuwe grotere TFT displays presenteren de informatie voor de rijder in vier verschillende stijlen met volledige duidelijkheid. Er zijn ook vier verschillende kleuropties om uit te kiezen en hoog/laag contrast versies voor uitstekende zichtbaarheid in alle lichtomstandigheden. Het 7″ TFT-scherm is nu aan het glas bevestigd voor een scherper beeld, zonder reflecterende laag. (Het basis Tiger 900-model is voorzien van een 5″ TFT- hoog contrast display).
  • Nieuw My Triumph-connectiviteitssysteem en -app (alleen GT Pro & Rally Pro) – Met een TFT-display dat speciaal voor connectiviteit is ontworpen en het geïntegreerde My Triumph-connectiviteitssysteem en de app zijn smartphones te koppelen. Het voeren van telefoongesprekken en muziek zoeken, stapsgewijze navigatie en GoPro-bediening zijn dan allemaal te regelen via de schakelaars op het stuur en de functies worden weergegeven op het 7″ TFT-scherm.(Het My Triumph-connectiviteitssysteem is verkrijgbaar als accessoire-optie op de GT en Rally-modellen, inclusief een speciale Bluetooth®-connectiviteitsmodule).
  • Nieuw geoptimaliseerd ABS en tractiecontrole in bochten, met IMU (alleen GT & GT Pro, Rally & Rally Pro) – Nieuw geoptimaliseerd ABS in bochten en geoptimaliseerde tractiecontrole in bochten is standaard op de midden- en topspecificatie Tiger 900’s. Het brein hiervoor is een IMU die is ontwikkeld in samenwerking met Continental. De juiste mate van ABS en tractiecontrole wordt afgestemd op basis van een constante meting van de hellingshoek. Dit volledig geïntegreerde systeem zorgt te allen tijde voor een grotere rijstabiliteit.
  • Tot zes rijmodi – De rijmodi passen de gasrespons, ABS en tractiecontrole aan voor maximale controle onder alle rijomstandigheden. In de Off-Road en Off-Road Pro-modi verhoogt automatisch het stationair toerental om afslaan te voorkomen. De Off-Road Pro rijmodus, exclusief voor het Rally Pro-model, is Triumphs meest extreme off-road afstelling voor geavanceerd off-road rijden, met ABS en tractiecontrole uitgeschakeld en een off-road mapping voor het motormanagement.

Tiger 900 Rally Pro: Rain, Road, Sport, Off-Road, Rider-configurable & Off-Road Pro Pro

Tiger GT Pro: Rain, Road, Sport, Off-Road, Rider-configurable

Tiger 900 Rally & Tiger 900 GT: Rain, Road, Sport & Off-Road

Tiger 900: Rain & Road

  • Volledige led-verlichting met dagrijlicht (DRL*) – De koplamp, achterlicht en richtingaanwijzers* van alle nieuwe Tiger 900-modellen zijn nu voorzien van led-verlichting. In de koplamp zit de voor Triumph kenmerkend gevormde DRL*. De GT Pro- en Rally Pro-versies zijn ook voorzien van extra led-mistlampen. (*specifiek per markt)
  • Nieuwe Triumph Shift Assist, quickshifter voor op- en terugschakelen (alleen GT Pro & Rally Pro) – Voor soepel &, comfortabel op- en terugschakelen zonder gas terug te nemen – de Triumph Shift Assist vermindert de vermoeidheid van de rijder en verbetert het rijden. (Verkrijgbaar als optie op de Tiger 900-modellen met basis- en middenspecificatie).
  • Nieuwe (veilige) opbergruimte voor mobiele telefoons en opladen via USB (alleen GT & GT Pro, Rally & Rally Pro) – In een afgesloten compartiment onder het zadel bevindt zich een handige 5V USB-aansluiting om met de smartphone ononderbroken gebruik van het My Triumph-connectiviteitssysteem mogelijk te maken.
  • Hoogste standaard specificatie (alleen GT & GT Pro, Rally & Rally Pro) – De midden- en topmodellen uit de Tiger 900-serie zijn standaard uitgerust met verlichte schakelaars met een 5-way-joystick, elektronische cruise control en verwarmde handvatten voor maximaal comfort en gemak voor de bestuurder.
  • Verwarmbare zadels en TPMS op de GT Pro en Rally Pro – Exclusief bij de topmodellen van de Tiger 900 is dit uniek in dit segment: verwarmbare zadels (met aparte bediening voor de passagier) en het bandenspanningscontrolesysteem (TPMS).

Nieuwe agressieve Tiger-stijl met een dominanter en avontuurlijk voorkomen.

Een geheel nieuwe agressieve styling, opnieuw ontworpen bodywork, herziene afwerkingen en strakkere lijnen geven de nieuwe Tiger 900 een meer onderscheidende en dominante, avontuurlijke uitstraling. Dit wordt versterkt door een smaller uiterlijk, de visueel lichter ogende voorkant en de dominante brandstoftank en -grootte.

Kleuren opties

Tiger 900 Rally & Rally Pro: Matt Khaki, Sapphire Black en Pure White, allemaal met eigentijdse nieuwe bestickering en een opvallend wit frame geïnspireerd op de ‘Tiger Tramontana’ rallymotor.

Tiger 900 GT & GT Pro: Korosi Red, Sapphire Black en Pure White, allemaal voorzien van hoogwaardige tankbadges en moderne nieuwe stickers.

Tijger 900: Pure White

Toegankelijk en aanpasbaar

Om de nieuwe Tiger 900 nog toegankelijker te maken voor meer rijders, is er voor de midden- en topmodellen een A2-rijbewijs compliance kit, welke door de dealer kan worden aangebracht. Het omvat een speciale APS-twistgrip en –motortuning. Het volledige vermogen kan eenvoudig door de dealer worden hersteld zodra de rijder zijn volwaardige rijbewijs heeft behaald.

De Tiger 900 GT is ook verkrijgbaar in een speciale Low Ride Height-variant, die 50 mm lager is dan het standaard GT-model dankzij speciale vering en een lager zadel. Deze variant heeft ook de ingebouwde extra zithoogteverstelling van 20 mm, waardoor een zithoogte van 760 of 780 mm mogelijk is.

65+ speciale Tiger 900-accessoires voor een extra avontuurlijke dimensie

Voor de nieuwe Tiger 900-versies is een assortiment van meer dan 65 originele Triumph-accessoires beschikbaar, die allen specifiek zijn ontworpen voor een naadloze integratie en die voldoen aan dezelfde hoge eisen van kwaliteit en afwerking als de motoren. Er zijn twee nieuwe bagagesystemen ontwikkeld in samenwerking met Givi – 1. De Tracking set met zijkoffers met zijopening en 52 liter topkoffer voor 2 helmen. 2. De Expedition set met aan de bovenzijde te openen zijkoffers, met bijpassende 42 liter topkoffer. Bovendien zijn er accessoires voor extra comfort, bescherming, stijl en veiligheid.

Twee nieuwe inspiratiekits bieden een compleet pakket accessoires die zijn ontworpen om aan verschillende rijwensen te voldoen.

De volledige ‘Tracking’ kit is gericht op meer toermogelijkheden met de Tracking kofferset en  gepoedercoate mat stalen kofferrek, Tracking topkoffer en rugsteun, bevestigingsplaat, tankpad en schermdeflector.

Een alternatief is de ‘Expedition’ kit met meer off-road gerichte accessoires, zoals de Expedition koffers en roestvrijstalen rek, 40 liter roltas, koplampbeschermer, vorkbeschermers, aluminium radiateurbeschermer, valbeugels en led-mistlampen.

SPECIFICATIES

 TIGER 900TIGER 900 GTTIGER 900 GT PROTIGER 900 RALLYTIGER 900 RALLY PRO
Engine TypeLiquid-cooled, 12 valve, DOHC, in-line 3-cylinder
Capacity888 cc
Bore Stroke78 x 61.9 mm
Compression11.27:1
Max Power95.2 PS / 93.9 bhp (70 kW) @ 8,750 rpm
Max Torque87 Nm @ 7,250 rpm
SystemMultipoint sequential electronic fuel injection
ExhaustStainless steel 3 into 1 header system, side mounted stainless steel silencer
Final DriveO-ring chain
ClutchWet, multi-plate
Gearbox6 speed
FrameTubular steel frame, bolt on sub frame
SwingarmTwin-sided, cast aluminium alloy
Front WheelCast alloy, 19 x 2.5 inSpoked Tubeless, 21 x 2.15 in
Rear WheelCast alloy, 17 x 4.25 inSpoked Tubeless, 17 x 4.25 in
Front Tyre100/90-1990/90-21
Rear Tyre150/70R17150/70R17
Front SuspensionMarzocchi 45mm upside down forks, non-adjustableMarzocchi 45mm upside down forks, manual rebound and compression damping adjustment, 180mm travel(140mm GT LRH)Showa 45mm upside down forks, manual preload, rebound damping and compression damping adjustment, 240mm travel
Rear SuspensionMarzocchi rear suspension unit, manual preload adjustment, 170mm rear wheel travelMarzocchi rear suspension unit, manual preload and rebound damping adjustment, 170mm wheel travel (151mm LRH)Marzocchi rear suspension unit, electronically adjustable preload and rebound damping, 170mm wheel travelShowa rear suspension unit, manual preload and rebound damping adjustment, 230mm wheel travel 
Front BrakeTwin 320mm floating discs, Brembo Stylema 4 piston Monobloc calipers. Radial front master cylinder, ABSTwin 320mm floating discs, Brembo Stylema 4 piston Monobloc calipers. Radial front master cylinder, Optimised Cornering ABS Twin 320mm floating discs, Brembo Stylema 4 piston Monobloc calipers. Radial front master cylinder, Optimised Cornering ABS 
Rear BrakeSingle 255mm disc. Brembo single piston sliding caliper, ABSSingle 255mm disc.Brembo single piston sliding caliper.Optimised cornering ABS.Single 255mm disc.Brembo single piston sliding caliper.Optimised cornering ABS
Width Handlebars830mm930mm930mm935mm935mm
Height(Without Mirrors)1410-1460mm1410-1460mm(1385-1435 mm LRH)1410-1460mm1452-1502mm1452-1502mm
Seat Height810-830mm810-830mm(760-780mm LRH)810-830mm850-870mm850-870mm
Wheelbase1556mm1556mm(1545mm LRH)1556mm1551mm1551mm
Rake24.6 º24.6 º(24.1 º LRH)24.6 º24.4 º24.4 º
Trail133.3mm133.3mm(130.0mm LRH)133.3mm145.8mm145.8mm
Dry Weight192 kg194 kg(193 kg LRH)198 kg196 kg201 kg
Tank Capacity20 L20 L20 L20 L20 L
Fuel Consumption5.2l/100 km (55.4 MPG)
CO2 EmissionsEURO 5 Standard: 119 g/km
CO2 and fuel consumption are measured according to regulation 168/2013/EC.  Figures on fuel consumption are derived from specific test conditions and are for comparative purposes only. They may not reflect real driving results.

Overweegt u een Triumph Tiger 900 aan te schaffen? Maak dan snel een premieberekening bij Triumph Insurance